
Nedávno jsem měl spor se svým Grafikem, který je pro mě skutečným umělcem v oboru, a se kterým spolupracuji již 6 let v otázce tématu, zdali je LOGO – grafické znázornění názvu webu, které je zpravidla umístěno v horní části webu – osobním údajem?
Můj grafik říkal, že se účastnil odborného semináře, kde jim soudní znalkyně přednášela o ochranných známkách a způsobech jejich využití či zneužívání a tato jim poskytla závaznou informaci, že LOGO není osobním údajem v žádném případě.
Vzhledem k tomu, že spor byl velmi vážný a mohl narušit naši dlouhodobou obchodní spolupráci, musel jsem Grafika vyvést z jeho tvrzení otázkou, kterou jsem ho požádal, aby předložil paní Znalkyni v oboru k dodatečnému zodpovězení emailovou cestou, a aby odpověděla přesně tak, jak otázka byla položena:
LOGO – v případě, že bylo na zakázku vytvořeno v ČR s platbou na účet na fakturu a je v něm obsažen jakýkoliv osobní nebo neosobní údaj – např doménové jméno, které je registrováno na konkrétní fyzickou osobu – vede po shlédnutí jiným subjektem údajů – k dohledání přímo identifikovatelné osobě myšleno v nejobecnější rovině – kdy nás něco dovede k jménu a příjmení konkrétní fyzické osoby a její adrese třeba a víme, kde tuto osobu najdeme a jsme schopni ji tam navštívit? Je LOGO tedy osobním údajem?
Odpověď přišla následující:
“ Logo = osobní údaj? Teoreticky ano – logo může být osobní údaj. Podle definice je totiž osobním údajem všechno, co může osobu identifikovat. Skutečně se asi jde na základě loga dopátrat ke konkrétní fyzické osobě. Sám zástupce Úřadu nedávno na konferenci přiznal, že vlastně podle této definice je osobním údajem téměř cokoliv a že je tato definice skutečně velmi široká.
V praxi ale to, že je něco osobní údaj, často nemusí znamenat konec světa a rozhodně to neznamená automatickou paralyzaci práce s ním. Použití osobních údajů se poměřuje, přemýšlí se nad účelem, za jakým byl daný osobní údaj zveřejněn, dopadem na dané subjekty údajů. Proč se vytvářejí loga – k tomu, aby bylo logo prezentováno, bylo tváří značky, vytvářelo představu o značce. Jeho podstatou je vlastně být zveřejněno. V případě neoprávněného použití loga bývá nejčastěji problém spíš s autorskými právy, ochrannými známkami nebo třeba nekalou soutěží, aspekt neoprávněného zveřejnění osobních údajů by v tomto případě byl, troufám si říct, v poměru k ostatním zanedbatelný.“
A já k tomuto dodávám – Obecné nařízení nehovoří o váze osobního údaje, kdy je a není zanedbatelné, ale pouze obecně o osobním údaji, který vede k identifikované nebo identifikovatelné osobě bez jakéhokoliv rozlišení, a tudíž je nutno na LOGO (pokud obsahuje např. název webu v doméně) pohlížet stejnou měrou zodpovědnosti v přístupu při ochraně osobních údajů, jako na jméno a příjmení, protože jak bylo vysvětleno shora, stejně nás za použití jednoduchého internetového nástroje např. NIC.cz k těmto identifikovaným osobním údajům, včetně např. i bydliště subjektu údajů registrujícího doménu dovede, v přesném jejich definování pocházejícího z oficiálního registru.

Post Views:
995
Stisknutím tlačítka potvrzuji, že jsem se seznámil se Zásadami ochrany osobních údajů